Thursday, February 26, 2009

MDI Update

Hari ada sesi ilmiah (sesi yang paling aku semangat sekali..biasanya aku jarang tertdor time nih..) oleh MDI. Last time Prof Noor Azlan yang bagi. Aku btul semangat asa tu, semua office mate terkejut sebab aku xtertidor..hehehe~~~

Ok, topik sesi tu "Current Unemployment Issues" disampaikan oleh Dr. Ghazali Abas. Sekitar 20juta orang yang menganggur di seluruh dunia dan daripada jumlah tersebut sekitar 0.3% adalah daripada Malaysia. Dan warga negara asing yang bekerja di negara Malaysia juga dikira sebagai tenaga buruh (unskill workers). Jangkaan sekiranya ekonomi makin teruk, GDP negara maybe akan berada pada paras negative dan kalau mengikut jangkaan biasa pun, dalam 2-3% jer..Ni semua masalah global. Kesan dia berantai-rantai, bermula dengan Amerika, terus ke China, dan negara sekitar yang bergantung kepada kedua-dua negara..Takut jugak aku dengar camtu.

Dijangkaan ekonomi akan pulih awal 2010..lama lagi tu..tapi aku menjangkakan bulan 6-8 adalah masa paling kritikal sebab limpahan kesan di Amerika dan China ke seluruh dunia. kat Malaysia pun da banyak yang kena berenti kerja. Tapi yang aku kurang berpuas hati tu, ramai rakyat tempatan daripada warga negara asing. Bukan aku tak suka (diorang orang cakap rajin) tapi pada aku sebenarnya majikan nak kurangkan kos. Tindakan kerajaan untuk beri keutamaan kepada warganegara Malaysia, sangat-sangat aku sokong. Sekurangnya mengurangkan kebergantungan pada orang luar dan kurang la sikit masalah sosial yang diorang bawa. Serabut tengok diorang ni kalau time weekend or cuti umum. Suka hati family dia jer, dah la pakaian ntah apa-apa, baunya pulak macam-macam..semak perut den..

Opsss...sambung kerija..chiow..

Peace Not War!!!~~

No comments: