Thursday, February 03, 2011

Resepi mee kari Kerang+udang+ayam=terbaik+kenyang

Tiba2 hari ini aku terasa nak makan mee kari (macam aku plak yg mengidam...)..maka bermulalah episod mencari bahan2 di CNY..sebelum tu buka tenet tanya pakcik Google, so dia ada la bagi resepi..aku copy, then carik barang2..da carik barang2, mesti la kena masak kalu x, makan la bahan2 mentah tu..hahahaha...

Rupanya lebihkurang camni la yg aku masak...gambar asal - http://koalajepong.blogspot.com/

BAHAN2 (10-12 orang makan)
A - bawang merah n putih (ikut sedap ~10 ulas). halia (blender skali)
B - 2 bunga lawang, 5buah pelaga, 2kayu manis,
- daun kari setangkai atau 2 (ikut sedap...nak wangi lagi taruk banyak2...)
- (1/2kg udang (buang kulit dan rebus), 2kg kerang (rebus dan buang kulit ~ jgn gatai nak makan kulit. klu xmau gigi rongak..) 1/2 ayam (potong kecik). udang kering (barang segenggam), fish ball n cake,

- rempah kari ikan (50gram) campur ngan air skit (jadi pes) - cap, xkisah, ikut kebiasaan..klu rajin nak giling sendiri, baguih gak..
- santan pekat & cair (klu yg dalam pek pun ok gak..amik la dalam 3 kotak kecik..utk cair, 1 kotak santan+1 1/2 kotak air)
- ubi kentang (potong dadu, jgn amik buah dadu..kang tercekik, gua xtanggungjawab....)
- tauhu kering..dan cili giling (dalam 2sudu - klu nak pedas la...)
- sayur sawi (1/2 kg), taugeh RM1.00, cili merah (potong serong), limau nipis..

CARANYA:
- Tumis bawang merah & putih sampai naik bau, masuk bahan B, daun kari dan pes kari ikan@ udang dengan cili giling biaq sampai naik bau..
- Masuk santan cair + kentang..(jangan masuk garam dulu, klu xtakut kentang lambat empuk...ku baca kat dalam petua...mungkin betui kot...), lepak jap, sambil dengar lagu tapi jgn bagi habis...
- pastu masuk kerang, fish ball&cake, tauhu kering, udang kering, ayam, udang basah ...klu ada asam keping, leh la letak sekeping dua...(tapi aku xletak pun..nnti da masak leh ganti dengan limau nipis..baru umphhh!!!.....)
- biar sampai didih, baru masukkan santan pekat & air rebusan udang..then baru masuk garam skit..ikut suka, jgn jadi macam kes seniman bujang lapuk dah la..
- kacau skit2 sampai didih + kentang empuk..dan SIAP!!! (kuah ja la...hahahah..)

_ baki air rebus udang tadi jgn buang, basuh mee kuning, pastu celur guna air rebus tu...sama gak ngan sayur sawi & taugeh...

pastu leh la hidang..tapi tunggu la kuah tu sejuk sikit, kalau xmau lidah teerbakaq..apa lagi belasah la ramai2....

Mak mertua aku puji sedap...wife aku pun...akak ipar aku, bertambah2 gak la (walaupun amik skit2...) seronok tgk depa makan...pada aku klu nak masak, nk bagi sedap, kena ikhlas...simple camna pun, mesti jadi sedap...

-Peace Not War!!!~~

No comments: